Afgeprijsd-app
MINDER VOEDSEL VERSPILLEN EN MEER BESPAREN
Afgeprijsd is een app waarmee je ziet welke producten in jouw supermarkt tegen de houdbaarheidsdatum lopen en daarom in de aanbieding zijn. Door de vraag naar deze producten te stimuleren wordt er minder voedsel verspild en meer bespaard. En dat is goed voor de consument, voor de ondernemer én voor het milieu.
BEREIDINGSWIJZE
PLAATS
Den Bosch
FASE
Implementatie
THEMACLUSTERS
Ecologisch en economisch verduurzamen en innoveren
Bewustwording, gezondheid en sociale inclusiviteit
DIT IS EEN RECEPT VOOR
Bloeiende lokale economieën; Duurzame ecosystemen
CONTACT
Piet Jan den Dikken, Senior Economische Zaken (Stadsontwikkeling) gemeente Den Bosch, p.dendikken@s-hertogenbosch.nl
August de Vocht, directeur NFDWSTD, august.devocht@nofoodwasted.com
MEER INFORMATIE
http://www.nofoodwasted.com/nl/
Share
Voorproefje
Afgeprijsd is een app waarmee je ziet welke producten in jouw supermarkt tegen de houdbaarheidsdatum lopen en daarom in de aanbieding zijn. Door de vraag naar deze producten te stimuleren wordt er minder voedsel verspild en meer bespaard. En dat is goed voor de consument, voor de ondernemer én voor het milieu. Dat is dan ook precies het motto van de app ontwikkelaar NoFoodWasted ‘Minder verspillen en meer besparen’.
Context
Voedselverspilling is een groot probleem. In Nederland wordt elk jaar voor € 4 miljard aan goed voedsel verspild. Het aandeel van de supermarkten hierin is € 400 miljoen. Europese supermarkten en consumenten verspillen 42% van het beschikbare voedsel.
Ook op lokaal niveau is hier iets aan te doen. Apps kunnen helpen in het bewerkstelligen van gedragsverandering van de consument. Deze app maakt gebruikers attent op voedsel dat afgeprijsd is, zodat supermarkten kunnen voorkomen dat het wordt weggegooid.
Produkten die afgeprijsd zijn worden nu niet altijd gezien door de consument, waardoor ze uiteindelijk toch vaak worden weggegooid. Ondernemers gebruiken de app om consumenten op de hoogte te stellen van afgeprijsde artikelen voordat ze in de winkel zijn en ook in de winkel zelf. Klanten kunnen zelf instellen wanneer ze een push bericht willen ontvangen om te zien wat er afgeprijsd is. Zij kunnen met de app gerichter naar afgeprijsde artikelen op zoek gaan.
Supermarkten betalen een maandelijks bedrag om toegang te krijgen tot de app. Consumenten hebben gratis toegang tot de app.
Bijzonder aan deze case
- Consumenten én bedrijven werken samen in het terugdringen van voedselverspilling
- NoFoodWasted laat zien hoe je kunt profiteren van het startup aanbod in Den Bosch. Het bedrijf ontving een lening van Ondernemerslift Plus, kreeg een innovatiesubsidie van Agrifood Capital en zit gevestigd in incubatorcentrum De Jamfabriek.
- De gemeente die de activiteiten van een specifieke onderneming ondersteunt
Partijen aan tafel
Op 14 maart 2018 ondertekenden 11 organisaties uit Den Bosch en directe omgeving een convenant, om gedurende drie jaar voedselverspilling in en rond Den Bosch aan te pakken via de zogeheten Afgeprijsd-app.
Het convenant is ondertekend door 3 supermarkten (Plus van den Brom, Albert Heijn Nuland, Plus Mulder), 4 restaurants (Restaurant Buurt, Soho Den Bosch, Doncurado Den Bosch, Yalla Yalla Foodbar), een onderwijsinstelling (Koning Willem 1 College), een cateringbedrijf (Compass Group – Avans Hogeschool), de Grow Campus, het bedrijf NoFoodWasted en de gemeente Den Bosch.
Supermarkten, Restaurants en Opleidingscentra/horeca leveren o.a. de volgende bijdrage: een investering van ten minste 5 uur per week, om afgeprijsde producten en/of maaltijden extra onder de aandacht te brengen via de NoFoodWasted-app; de app dagelijks te vullen met afgeprijsde producten en/of maaltijden; meewerken aan het testen en verbeteren van de methoden van NoFoodWasted; medewerkers informeren over voedselverspilling.
Grow Campus levert de volgende bijdrage: actief stimuleren van leden van Grow Campus om op te treden tegen voedselverspilling; onderzoek naar de mogelijkheden om binnen de bij Grow Campus aangesloten opleidingscentra voedselverspilling verder terug te dringen; faciliteren van verdiepingssessies, om verdere ontwikkelingskansen van het convenant in beeld te brengen en uit te werken.
Gemeente Den Bosch levert de volgende bijdrage: een bedrag van €400,- aan elke supermarkt in de gemeente Den Bosch die in de eerste 12 maanden gebruik maakt van de NoFoodWasted-app; actieve inzet van media om bewoners en medewerkers van de gemeente te wijzen op voedselverspilling en de NoFoodWasted-app.
NoFoodWasted levert o.a. een bijdrage in het ontwikkelen van promotiemateriaal; communicatie over de activiteiten van verschillende deelnemers; delen van (geanonimiseerde) data en kennis met de deelnemende partijen; door ontwikkelen van de app; organiseren van een publieksevenement om consumenten te enthousiasmeren voor de Bossche strijd tegen voedselverspilling.
Jan Hoskam, wethouder economie en duurzaamheid over het ondertekenen van het convenant door de gemeente:
“Met slimme technologie kun je de voedselketen duurzamer maken, dat heeft NoFoodWasted bewezen. Het mooie van deze technologie vind ik dat de prijs laag is: supermarkt ondernemers, restauranthouders en instellingen met eigen restaurants kunnen hierdoor eenvoudig instappen en winst boeken: minder afval, minder voedselverspilling, meer omzet. Ik maak dit graag mogelijk, want dit initiatief levert op een hele praktische manier resultaat op voor onze stad. En het past naadloos in de ambities van Agrifood Capital en ons themajaar We Are Food’.”
Voorbeelden van activiteiten
NoFoodWasted vestigde zich in 2015 als start up in bedrijvencentrum De Jamfabriek in Den Bosch. Inmiddels is NoFoodWasted verhuisd naar De Jamfabriek NXT. Een verdieping voor bedrijven uit De Jamfabriek die hebben laten zien dat ze succes boeken. Nog steeds is een netwerk en ondersteuning beschikbaar, maar in NXT betalen de bedrijven voor hun werkplek.
Resultaten en impact
- Er is een sterke groei van het aantal gebruikers van de app en het aantal aangesloten supermarkten (170 begin 2018).
- De app is al 77.000 keer gedownload (maart 2018) en 47.000 consumenten gebruiken de app.
- Inmiddels is 13 procent van de doelstelling is bereikt.
- Supermarkten rapporteren lagere derving cijfers dan voor de introductie van de app
- NoFoodWasted won in november 2016 Present Your Startup en was daarmee de beste startup van Nederland.
- In februari 2017 riep NRC NoFoodWasted uit tot de meest impactvolle startup van Nederland.
- NoFoodWasted behoorde tot de groep finalisten voor de BOV-trofee 2017 (Beste Ondernemers Visie).
- In mei 2017 won August de Vocht een pitch event in New York, Haarlem to Harlem.
- De Guardian en TED.com hebben het bedrijf in hun top 5 gezet van wereldwijde oplossingen tegen voedselverspilling.
- In september 2017 eindigde NoFoodWasted op plaats 38 van de MKB Innovatie Top 100.
De tussenbalans
- Tot nu toe zijn de reacties positief. Hoewel supermarkten een beetje meer moeite moeten doen om producten in te scannen, hebben ze ook nieuwe mogelijkheden om producten die tegen het eind van hun verkoopbaarheid aanlopen, te verkopen.
- Deelnemende supermarkten staan beter aangeschreven bij consumenten die koopjes zoeken.
- Supermarkten kunnen op het programma-dashboard zien hoe goed ze voedselverspilling terugbrengen.
- Ook consumenten zijn enthousiast. Niet alleen omdat ze goedkoper uit zijn, ze kunnen ook alerts op maat instellen voor hun favoriete supermarkten, en bijhouden hoeveel ze besparen.
- De grootste kritiek op de app vanuit de consument is dat er te weinig aangesloten supermarkten zijn.
Tips van de chef
Tips voor andere gemeenten die zo’n soort initiatief willen ondersteunen:
- Investeer in de relatie met jonge, veelbelovende ondernemers in je stad. Betrek ze bij je beleid, nodig ze uit in bestuurlijk overleg, vraag ze om ideeën, zet ze in de schijnwerpers in je media. Als ze met ideeën komen die niet direct passen bij je manier van werken, kijk dan of je toch op een inventieve manier aan de slag kunt met hun voorstellen.
- Sluit ook zo’n lokaal convenant tegen voedselverspilling af! Kopieer indien handig dit concept. 1 andere Nederlandse stad is hiermee al aan de slag.
Uitdagingen
Deelnemende restaurants en onderwijsinstellingen gaan nieuwe varianten binnen de app gebruiken, waarmee zij maaltijden, die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen, met korting aanbieden aan hun bezoekers en leerlingen. De komende drie jaar gaan studenten van de Grow Campus de effecten van het gebruik van de app bij de deelnemende organisaties onderzoeken.
De ambitie is om uit te breiden naar andere landen. De lange termijndoelstelling is om de markt te veranderen van aanbod gestuurd naar vraag gestuurd, waar consumenten efficiënter kopen, supermarkten efficiënter stockeren en boeren produceren wat de markt nodig heeft.
Ook proberen?
Het convenant biedt andere partijen in Den Bosch de ruimte om ook aan te sluiten. Elke supermarkt die gedurende het eerste jaar aanhaakt, ontvangt een bijdrage in de onkosten.
De app van NFDWSTD is overal bruikbaar, dus in elke stad kan de app een aanjager van samenwerking en tegengaan van verspilling zijn.